سهم من از زندگی و خلاهای نظام آموزشی
دکتر غفرانی به شرح موضوعاتی چون بایستههای نظامِ آموزشی و رسالتِ جهادگرانِ صالح پرداختند، انسان باید طالب باشد نه کاسب. خداوندِ متعال در ابتدای خلقت انسان همه چیز را به او یاد داده است (طبق آیات ۲-۴ سوره ی الرحمن). طالبِ علم بودن نیز از وظایفِ اصلی بشر است که طبق غریزه ای که خداوند در وجود انسان گذاشته باید پاسخ درخوری داده شود. در بحث علم آموزی در دانشگاهها بیشتر بر روی دانش کار می شود تا بینشِ افراد. دانشجویان بیشتر کاسبِ علم هستند تا طالبِ آن و بینشِ ضعیفی در مسائل مختلف دارند. فردِ تحصیل کرده در دانشگاه از خودش تحلیل نداشته و صرفا علمی را کسب کرده که بعدها اگر قرار شد سوالی در حیطۀ سوادش از او شود بتواند پاسخگو باشد.
در ادامه ایشان به توضیح خلاهای نظامِ آموزشی پرداختند:
- خلا اول: فقدان بحث خداشناسی وانسانشناسی
- خلا دوم: فقدان بحثِ واژه شناسی بخاطر روشن و مشترک نبودن مفهوم درست واژهها. اولاً غالب مردم جهان در ابهام و وهم و شک و خیال و تردید سرگردانند و با هر چیزی زود فریب می خورند. ثانیاً غالب مردم جهان در هنگام ارتباط با یکدیگر، با عدم تفاهم و سوء تفاهم در رنج و عذابند و دائم با هم اصطکاک دارند. سوماً به خاطر ذهنیتهای مختلفشان خودخواه، مغرور، متکبر و همیشه آماده برای قهر و طلاق و نزاع هستند و وقیحانه دروغ می گویند.
- خلا سوم: خود داری از تفهیمِ هنرِ تفکر، تعقل، تدبیر و شعور(اندیشه ها جای اندیشیدن را گرفته اند.)
- خلا چهارم: غفلت از تعلیمِ تبری، فقدان دشمن شناسی وغفلت از سنت الهی.
- خلا پنجم: مردم دوستی، غفلت از ضرورت تفهیم کرامت و قداستِ زن.
یک جهادگرِ صالح باید بتواند این خلاها را بعنوان عضو مؤثر و مفید در جامعه ترمیم و اصلاح نماید و با تمامِ توان در سنگر مبارزۀ حق علیه باطل مجدانه بکوشد.
ایشان همچنین با اشاره به رسالت مهم جهادگران صالح موارد زیر را در اهم وظایف ایشان برشمردند:
۱- تلاش راهبردی برای تقویت خودشناسی در خود، اطرافیان و مردم
۲- تلاش مستمر برای کنجکاو نمودن خود، بستگان و دوستان
۳- تلاش مستمر برای دعوت همگان به تفکر، تعقل، مستدل و مستند کردن باورها
۴- تلاش مستمر در توجه به تعلیمِ تبری از دشمنان
۵- تلاش مستمر برای تکریم مردم و ترویج فرهنگ مردم دوستی
۶- تلاش مستمر برای شناسایی مقام زن و تفهیم کرامت و قداست او به زنان
Save