
بسیج پرس – نشست گروه های جهادی با موضوع اقتصاد مقاومتی با حضور نمایندگان گروه های جهادی سفیران کوثر نور، عمار و چشمه کوثر در خبرگزاری بسیج پرس برگزار شد.
به گزارش بسیج پرس؛ خدمات خالصانه جوانان به مردم مناطق محروم کشور در قالب اردوهای جهادی یکی از موضوعاتی است که تحسین هر بیننده ای را با خود همراه می کند، از آن جا که این عناصر مومن و انقلابی با فعالیت های جهادی خود نقش تعیین کننده ای در تحقق بیانات و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب در موضوعاتی نظیر اصلاح الگوی مصرف، تولید ملی و اقتصاد مقاومتی ایفا می کنند، به منظور برسی نقش اردوهای جهادی در اقتصاد مقاومتی، نشستی با حضور نمایندگان گروه های جهادی سفیران کوثر نور، عمار و چشمه کوثر در خبرگزاری بسیج پرس برگزار شد. حاضرین در این نشست درباره موضوعات مختلفی از جمله ظرفیت های موجود در مناطق محروم، لزوم برنامه ریزی بلند مدت برای فعالیت های جهادی، نقش رسانه ها در معرفی و ترویج فرهنگ جهادی و ضرورت همکاری مجموعه های مختلف کشور با گروه های جهادی برای خدمت به محرومین به بحث و تبادل نظر پرداختد.
مشروح این نشست را در ادامه می خوانید:
بسیج پرس: لطفا خودتان و گروه جهادی که در آن فعالیت می کنید را معرفی کنید و مختصری هم درباره فعالیت هایتان و مناطقی که تاکنون در آن برای خدمت به محرومین حضور داشته اید، بفرمایید؟
پاپی نژاد، گروه جهادی سفیران کوثر نور: گروه جهادی سفیران کوثر نور از سال ۸۷ فعالیت خود را آغاز کرده و منطقه هدف فعالیت گروه ما استان خوزستان و شهر خرمشهر بوده است و از همان ابتدای کار این گروه جهادی، در خرمشهر حضور پیدا کردیم.
بعد از گذشت سال ها از جنگ هنوز خرمشهر وضعیت مطلوبی ندارد
محور فعالیت در برنامه گروه جهادی یک نگاه همه جانبه بود. سال ۸۷ درباره خرمشهر و حتی آب و هوا و جغرافیای خرمشهر تحقیق کردیم. علت اصلی این که خرمشهر را انتخاب کردیم به دلیل حضور در برنامه راهیان نور بود، در سفر راهیان نور با خرمشهری مواجه شدیم که علی رغم این که برای به عنوان نشان مقاومت در کشور محسوب می شود و سوم خرداد هم برای همه مردم به عنوان یک نشان مقاومت در برابر استکبار است اما از وضعیتی که داشت، احساس رضایت نمی کردیم؛ این بود که یک گروه جهادی دانشجویی از میان رشته ها و دانشگاه های مختلف و بعد در مقاطع بعدی از شهرهای مختلف شکل گرفت. در مرحله اول شناسایی منطقه از قبیل مسائل کشاورزی و جغرافیای آن جا انجام شد و سال ۸۷ را به تحقیق و پژوهش گذراندیم. هم مثل تمام بچه های جهادی، با این دیدگاه که دوست دارند تغییر عظیمی انجام بدهند شروع کردیم، به هرحال عواملی دست به دست هم داد که محور اصلی فعالیت هایمان به سمت کار فرهنگی رفت. در حوزه فعالیت هایمان هم کارهای فرهنگی، آموزشی، پزشکی و البته در بخش عمرانی هم فقط در قسمت شعار نویسی مدارس و نقاشی دیواری خانه بهداشت را داریم و وارد قسمت ساخت و ساز نشده ایم.
یکی از ویژگی های فعالیت های ما این است که در طول سال برنامه داریم، یک ظلمی هم که به اردوهای جهادی می شود این است که همیشه به آن ها می گویند شما سالی ۱۰ روز می آیید و می روید، اما ما تمام سال دغدغه کار را داریم و در تمام سال هم به صورت حضوری و هم از طریق ایمیل، پیامک و تلفن در ارتباط هستیم.
در طول سال چندین بار مسابقه های مختلف از جمله کتاب خوانی برای دانش آموزان و فعالیت هایی در حوزه صنایع دستی در قالب تولید محصولات، برگزاری نمایشگاه و فروش داریم. برنامه ای با عنوان جشنواره فرهنگی شهر ۳۶ میلیونی با برداشت از تابلوی معروف شهید بهروز مرادی که روی آن نوشته بود، خرمشهر جمعیت ۳۶ میلیون نفر را از سال ۹۰ برگزار می کنیم. هدف از برگزاری جشنواره این است که دانش آموزان کار گروهی را یاد بگیرند و از طرفی هم با موضوعات انقلابی و دینی آشنا شوند. این جشنواره در بخش های سرود، تواشیح و تئاتر برگزار می شود، در منطقه این کارها انجام می شد اما با جوایز حداقلی بود و ما با این روشی که به کاربردیم، سعی کردیم بچه ها را ترغیب کنیم که تیم هایی تشکیل داده و کار را خودشان انجام بدهند. چند سال است که ما در ماه بهمن به منطقه می رویم و در ۲۲ بهمن غرفه ای برپا کرده، برنامه داریم و با بچه های دانش آموز به راهپیمایی می رویم. برنامه دیگر ما ویزیت رایگان است که در منطقه پل نو، شلمچه و روستاهای دیگر انجام می شود که امسال به سه روستا رفتیم. برنامه نقاشی دیواری هم که در مدارس صورت می گیرد. سعی ما بر این است که حتی المقدور برنامه هایی که داریم با کمک اهالی منطقه انجام شود و محور کار را به آن ها واگذار کنیم وخودمان هم به آن ها کمک کنیم، امسال بعد از این که از منطقه برگشتیم، یک سری از برنامه ها را به خود اهالی واگذار کردیم که از جمله تعدادی از مسابقه های فرهنگی در حال حاضر به کمک آن ها اجرا می شود.
اعضای گروه جهادی سفیران کوثر تا سال ۹۱ فقط خانم ها بودند اما از سال ۹۱ بر حسب نیاز تعدادی از برادران را به گروه اضافه کردیم و در بخش مربوط به آقایان هم کارهایی را انجام می دهیم.
اسماعیلی، گروه جهادی عمار: سابقه فعالیت گروه جهادی عمار در اردوهای جهادی از سال ۹۲ است که چند بار به تفرش و روستاهای آن منطقه رفتیم و قرار شد یک سری برنامه ها پایه ریزی شود که متاسفانه به دلیل عدم همکاری مجموعه های مختلف و نداشتن پتانسیل مناسب منتفی شد. تمام اعضای گروه جهادی عمار را خانم ها تشکیل می دهند و این گروه در سال جاری در سپاه به ثبت رسید.
منطقه زهکلوت مقصد اردوی جهادی گروه عمار
منطقه ای که امسال برای اردوی جهادی در آن حضور پیدا کردیم، بخش زهکلوت در رودبار جنوب کرمان بود؛ آن منطقه ۵۴ روستا دارد و در ۶۰ کیلومتری رودبار جنوب قرار دارد. سال ۹۲ بنده به همراه چند نفر دیگر از دوستان برای شناسایی به آن جا رفتیم و بخشی از این کار هم از تهران صورت گرفت که کمیته امداد امام خمینی (ره) با ما همکاری داشت. در بهمن سال ۹۳ که گروه جهادی مان ثبت شد، منطقه زهکلوت را انتخاب کردیم و امسال از دوم تا هفتم فروردین در منطقه حاضر شدیم و یک سری از فعالیت ها را انجام دادیم.
محمد محسن فخیم جو، گروه جهادی چشمه کوثر: گروه جهادی چشمه کوثر در مسجد جامع الرسول سعادت آباد تشکیل شده است و از سال ۷۴ در مدرسه فعالیت هایی را در قالب های دانش آموزی انجام می دادیم. در سال ۸۵ بود که وارد موضوع فعالیت های جهادی شدیم و بنده اول مسئول پشتیبانی، بعد مسئول عمرانی و مسئول مالی شدم و در حال حاضر هم به عنوان مسئول گروه مشغول فعالیت هستم. سال های اول خیلی کمرنگ تر اما از سال ۹۰ -۸۹ به صورت خیلی گسترده وارد بحث جهادی شدیم و تاکنون در مناطقی از قبیل هویزه، لرستان، تبریز، خراسان رضوی، هرمزگان و امسال هم در خرمشهر برای فعالیت جهادی حضور داشتیم.
یک نکته ای که باید اشاره کنم این است که ما هم با این پراکندگی مناطق زیاد موافق نیستیم. هر منطقه یک تجربه خاص و ارزنده خودش را داشت که نمی شد آن را با مناطق دیگر مقایسه کرد، یعنی تجربه شما در یک منطقه سنی نشین با یک روستای خیلی مذهبی لرستان، خیلی متفاوت است. در گروه جهادی ما افراد دانشجو و کارمند حضور دارند و همه کوله باری از تجربه هستند. در جمع ما دو جانباز هم هستند و فردی را داریم که ۵۰ سال سن دارد و وقتی یکی دو ماه خبری از اردوی جهادی نمی شود، خودش به ما زنگ می زند و می گوید چه خبر؟ ما توفیق اردوی جهادی را داریم یا نداریم؟
حضور متناسب نیرو نسبت به کار در اردوهای جهادی
دانش آموزان برای شرکت در اردوی جهادی خیلی به ما اصرار می کنند اما ما نمی گذاریم هر کسی در اردوی جهادی حاضر شود، یعنی به آن ها گفته ایم که اگر شما خیلی پیشرفت کنید و شایستگی شرکت در فعالیت های جهادی را پیدا کنید، ما شما را به اردوی جهادی می بریم. در هنگام ثبت نام، متقاضیان زیادی برای شرکت در اردوی جهادی وجود دارند اما ما تعداد افراد را نسبت به حجم پروژه در نظر می گیریم، یعنی با اینکه می توانیم تعداد زیادی نیرو ببریم اما به خاطر این که نیروهای گروه تلف نشوند و حضور نیروی اضافی هم در منطقه فرسایش زا است، این کار را نمی کنیم و نسبت به حجم پروژه نیرو به منطقه می بریم.
بسیج پرس: رهبر معظم انقلاب چند سالی است که روی موضوع اقتصاد مقاومتی تاکید دارند؛ محور اصلی این نشست در مورد نقش اردوهای جهادی در رابطه با تحقق اقتصاد مقاومتی است، نظرتان را در این زمینه برایمان بفرمایید؟
پاپی نژاد، گروه جهادی سفیران کوثر نور: رهبر معظم انقلاب قبل از موضوع اقتصاد مقاومتی، تولید ملی و اصلاح الگوی مصرف را مطرح کردند اما ما روی مسئله اقتصاد مقاومتی مانور می دهیم. هرسالی را که ایشان نامگذاری کردند یک مسیری را برای ما تعیین می کرد که در آن مسیر حرکت کنیم. ما نگاه می کنیم به این که ایشان دارند مسیر را چه طور به ما نشان می دهند، در عین حال که تمام جامعه باید در آن مسیر حرکت کنند اما از بچه های بسیجی و جهادگر توقع می رود که بیشتر به این موضوع توجه کرده و فقط ظاهر را نگاه نکنند. با این نگاه که رهبری دارند به ما خط می دهند، پس ما در برنامه هایمان باید خط داشته باشیم و یک الگویی برای خودمان در نظر داشته باشیم.
جامعه یک برداشت ظاهری از اقتصاد مقاومتی دارد
ما هر سال که نامی مطرح می شود، پرداختن به موضوع نام سال های قبل را متوقف می کنیم و به آن شعار می پردازیم، البته در موضوع اقتصاد مقاومتی این که برداشت شما از آن چیست و چه چیزی مد نظر شما است، هنوز تبیین نشده است. از این یک برداشت ظاهری در جامعه شکل گرفته بوده که مثلاً این ۱۰ تا کالا را تولید بکنیم که بعد مشاهده می کنیم که در تولید و بازاریابی آن مشکل داریم و نیاز است که در این زمینه برنامه ریزی شود و ما روی آن برنامه کار کنیم.
ما از سال ۹۰ که رهبری بحث تولید ملی را فرمودند، دیدیم که ایشان در صحبت های سال ۸۹ با بسیجیان و بعد از آن هم با جهادگران درخصوص مدیریت اوقات فراغت، به ویژه برای دانش آموزان صحبت کرده اند و گله داشتند که در دانش آموزان این کار کمتر انجام شده است. خوب با توفیقات خدا ما برای گروه هدفمان که دانش آموزان بود، برنامه ریزی کردیم که کاری در در جهت تولید ملی داشته باشیم، اگر چه این کار ما در برابر بی کران تولید جهانی و ایرانی، یک قطره بسیار کوچکی است اما همین اندازه ما می توانستیم و این کار را انجام دادیم. به شیوه ای برنامه ریزی کردیم که هم اوقات فراغت دانش آموزان پر بشود هم از آن طرف گروه جهادی فعالیتی را زمینه تولید ملی طراحی کند و ضمن رسیدن به تولید، کمکی هرچند خیلی ناچیز هم به بومی های منطقه شود.
تلاش در زمینه افزایش کیفیت صنایع دستی در اردوهای جهادی
در این برنامه دانش آموزان دختر در تابستان صنایع دستی را خودشان به همراه خانواده هایشان تولید می کردند و ما اولین فروش محصولات را در هفته دفاع مقدس که همان هفته اول مهرماه است، در نمایشگاه یادیاران داشتیم و درسال ۹۳ در یک نمایشگاه اقتصاد مقاومتی شرکت کردیم. هر سال این تولید ادامه داشت و ما در سال های ۹۲ و ۹۳ به این سمت رفتیم که تولیدمان را اصلاح کنیم و به آن ها آموزش هم بدهیم. در سال های اول کار یعنی سال ۹۰ هر نوع تولیدی را از دانش آموزان می خریدیم و به افراد دیگری می فروختیم یا این که خودمان آن ها را می خریدیم تا یک کمک هزینه ای به آن ها بدهیم وقتی قدری جلوتر رفتیم، در سال ۹۲ فقط کالاهای با کیفیت را تحویل می گرفتیم که این هم به خاطر این بود که کیفیت تولیدات را بالا ببریم. به یاری خدا توانستیم در حوزه پارچه و چرم محصولاتی را در خرمشهر تولید کنیم، البته حضرت آقا خیلی تاکید فرمودند که کار اقتصادی الان جهاد است و ما داریم فکر می کنیم که چه طور این کار را مطلوب تر کنیم و بتوانیم در تهران و خرمشهر یک کار اقتصادی خوب انجام دهیم.
بسیج پرس: اگر پیشنهادی یا طرح خاصی در این زمینه دارید، مطرح کنید؟
پاپی نژاد، گروه جهادی سفیران کوثر نور: در مسیر اقتصاد مقاومتی و کار آفرینی، مطرح کردن یک سری نکات لازم است. باید بررسی کنیم که گیر کار در کجا است، الان به بازار می رویم و می بنیم که کفش ایرانی و کفش چینی هر دو موجود است و کفش های دیگری هم در کنار آن ها است؛ باید بپرسیم چرا کفش ما، گران تر از کفش آن ها تولید می شود.
ضرورت توجه به نیاز بازار و فروش قبل از تولید محصول
من فکر می کنم یک نکته ای که باید آن را پیدا کنیم این است که بررسی کنیم بازار چه چیزی را می خواهد، همه هم این حرف را می زنند اما متاسفانه من خودم در سیستم اداری که نگاه می کنم می بینم آنجایی که می خواهند آموزش بگذارند و آن جایی که می خواهند تولید کنند، نمی روند در بازار نیاز سنجی کنند و ببینند چه چیزی کم است و آن کالا را تولید کنند. یا این که برای محصولی بازار فروش هم دارند، مثلاً می گوییم که مرغ تولید می کنیم ،اما برای این که در کدام سردخانه نگهداری شود و در کدام مغازه فروش برود فکری نمی کنیم و وقتی تولید می شود این وسط دلال ها حضور پیدا می کنند.
یک مثالی که خیلی در میان مسئولین برای ایجاد اشتغال مد شده، قالیبافی است. الان چند نفر از جهادگرانمان در کار قالی بافی هستند و قالی کوچک تابلویی می بافند اما وقتی که می خواهند بفروشند به قیمت خیلی کمی از آن ها می خرند. با قالیبافی خیلی راحت می شود اشتغال ایجاد کرد و با راه اندازی یک کارگاه چند نفر هم مشغول می شوند اما آن خانمی که پشت دار قالبی می نشیند، هزار بیماری به سراغش می آید و بعد هم به یک دهم قیمت، محصول را از او می خرند.
وقتی به خرمشهر رفتیم، می خواستیم در حوزه صنایع دستی کار کنیم و این کار به عنوان یکی از کارهای معقول به نظر می رسید؛ بدیهی است که باید برویم و ببنیم صنایع دستی خرمشهر چیست. تصور این بود که حتماً از این الیاف خرما، بالاخره سبد و زیرانداز و این چیزها می شود بافت، یکی از کارشناس های بومی خرمشهر می گفت، برای این کار نیاز به آب جوش است و مراحل تولیدش به این شکل است و به این دلیل که گاز شهری نداریم، اینجا امکان تولید وجو ندارد و فقط در شادگان تولید می شود. در خرمشهر هم متاسفانه می بینیم تنها چیزی که از الیاف خرما درست می شود یک جارو مانند است که قوام خاصی هم ندارد و فقط در شهر استفاده می شود و قابلیت استفاده در دیگر نقاط را ندارد.
جمهوری اسلامی ایران از زمانی که شروع کرده تا این نقطه که رسیده ابرقدرت ها نمی خواستند اسلامی وجود داشته باشد و حقیقت این است که با اسلام مشکل دارند. در حوزه کار اقتصاد مقاومتی، باید اساساً دنبال یک راه حل باشیم و آن راه حل این است که اول نیاز بازار را بررسی کنیم و بعد آن چیزی که بازار می خواهد را تولید کنیم.
در کنار آن یک کار فرهنگی هم نیاز داریم. رهبری خیلی در مورد فرهنگ صحبت می کنند اما اصلاً روی آن کار نمی کنیم. محصول ملی هم تولید می کنیم اما شما ببینید مدتی است که تلویزیون چه قدر کالای خارجی تبلیغ می کند، قبلاً این کار ممنوع بود اما می بینیم که یک کرم خارجی را در تلویزیون تبلیغ می کنند، باید بپرسیم که اگر ما کرم خارجی استفاده نکنیم، چه اتفاقی می افتد؟
مصرف کالای ایرانی باید به فرهنگ تبدیل شود
این مسئله به فرهنگ سازی مربوط می شود. فرهنگ سازی به این معنی که هم به خاطر اسلام و هم برای ایران، من به عنوان یک ایرانی مسلمان کالای کشور خودم را استفاده می کنم. به خاطر داریم که موضوعاتی را که برایمان مهم بود مثل بستن کمربند و یک نفر جلو نشستن در ماشین را با پیگیری به فرهنگ تبدیل کردیم و در این مورد هم بیاییم و خرید کالای ایرانی را به یک فرهنگ تبدیل کنیم و روزی برسد که مردم پوشیدن لباس ایرانی را یک ژست خوب برای خودشان بدانند و به یاری خدا این کار به ثمر برسد.
اسماعیلی گروه جهادی عمار: فلسفه این که بنده به شخصه وارد بحث اردوهای جهادی شده ام این صحبت رهبر معظم انقلاب بود که فرمودند کسانی که این جهاد را انجام می دهند، مصداق آیه قرآن هستند؛ یعنی به شما می گویند که شما حتی اگر آیه قرآن را هم نخوانید، همین که در بین مردم حضور دارید و همین که مردم شما را می بینند این خودش صرفاً تبیلغ می شود. در مراحل بعد کارآمدی هم چاشنی کار خواهد شد.
سفارش رهبری نسبت به انجام کار فرهنگی بسیار قابل توجه است، دیگر قطعاً آن قدر این موضوع را در بسیج شنیده ایم که برای تکراری محسوب می شود اما باید توجه کنیم که ایشان با چه ادبیاتی به این موضوع اشاره می کنند و می فرمایند کسی که می خواهد کار فرهنگی انجام دهد، نیاز به زبان لین و خوب و فکر باز دارد و با سنگر فرهنگی باید کار فرهنگی انجام داد. نگاه بنده و گروه جهادی مان که چند وقتی است داریم کار می کنیم، نگاه صرفاً فرهنگی است که ذیل نگاه فرهنگی، بحث اقتصادی و اجتماعی هم در اردوی جهادی مطرح می شود.
ثابت کردیم که با ۵ نفر هم می توان اردوی جهادی برگزار کرد
نکته ای که وجود دارد این است که فردی که می آید کار فرهنگی انجام می دهد باید یک شناختی نسبت به موضوع داشته باشد. آسیبی که متاسفانه بعضاً در اردوهای جهادی می بینم این است که بچه ها دغدغه مندی شان روی ۱۰۰۰ اما بعضا کارآمدی شان زیر ۱۰۰ است. یا به عنوان مثال فردی که در این عرصه کارآمدی دارد، مسئول کل برنامه شده است؛ در صورتی که مسئول کل باید یک نگاه کلان داشته باشد.
دو سال پیش رفتیم، منطقه را رصد کردیم و امسال کار جهادی مان را انجام دادیم. در جایی صحبت از تعداد اعضای شرکت کننده در اردوی جهادی شد و یکی از حضار گفت که قطعاً با کم تر از ۵۰ نفر نمی شود اردوی جهادی برگزار کرد اما من به شما می گویم اردوی جهادی امسال ما با پنج نفر برگزار شد که من گزارش خواهم داد و کارآمدی این جمع را خواهید دید.
می خواهیم از گزارش محوری در فعالیت ها فاصله بگیریم
برای تشکیل گروه ما در هماهنگی که با بسیج سازندگی سپاه تهران داشتیم ، قرار شد اختیاراتی داشته باشیم و بودجه ای هم به ما تعلق بگیرد و در ادامه گروه را ثبت کردیم و سعی مان بر این شد که از گزارش محوری در فعالیت ها فاصله بگیریم و بعد هم نزدیک عید در حالی که هنوز بودجه به ما تعلق نگرفته بود ، به لطف خداوند توانستیم، برنامه سفر به رودبار جنوب کرمان را هماهنگ کنیم، در این مسیر امام جمعه خیلی همراهی کردند و ارگان های مختلف را با هماهنگی های مختلفی که داشتیم توانستیم، با خودمان همراه کنیم. برای تهیه بلیط سفر مشکل داشتیم و این درحالی بود که جمع گروه همه خانم هستند و در میان مان یک آقا هم نداشتیم، خانم ها هم به شهرداری و یا ارگانی وصل نیستند که بخواهند از آن جا بودجه تامین کنند. به دلیل نداشتن پول فقط توانستیم پنج نفر را به اردوی جهادی برویم و به دلیل مشکل مالی و کمبود نفرات سعی مان بر این بود که این پنج نفری که به اردوی جهادی می روند، هر کدام چند کار و فعالیت را انجام دهند و آن ها هم کارآمدی خوبی در این زمینه داشتند. بودجه را تازه روز آخر به ما دادند و به هر حال با تمام مشکلاتی که وجود داشت، این هماهنگی صورت گرفت و ما به آنجا رفتیم.
توجه به فقر فرهنگی در کنار فقر مادی ضروری است
نگاهی که نسبت به این اردوی جهادی در وجود داشت این بود که باید یک چشم انداز حداقل ۱۰ ساله برای آنجا ترسیم کنیم. در عین حال باید در فعالیت جهادی در مناطق مختلف، پراکنده کاری نکنیم. ما زهکلوت را به دو دلیل به عنوان مرکز فعالیت مان انتخاب کردیم، اول به دلیل فقری که در آن منطقه در حوزه های فرهنگی و اقتصادی وجود دارد و نکته بعدی، فعالیت ناجوانمردانه و خیلی با انگیزه وهابیت در آن جا بود که حتی امام جمعه می گفت، زهکلوت سقوط کرده است و شما حتما به منطقه بیایید. ایشان برای ما یک مصداق از فقر فرهنگی و مباحث اعتقادی در آن منطقه را مثال زد و گفت که یک خانم با همسرش دعوا کرده و بعد هم قهر کرده و به خانه پدرش آمده است، پدرش به او گفته اگر ناراحتی برو با فرد دیگری ازدواج کن و آن خانم بدون این که صیغه طلاق را جاری کند رفته با فرد دیگری زندگی می کند وقتی ما این را شنیدیم، از خواب و خوارک بچه ها زدیم تا بتوانیم آماده حضور در منطقه شویم. این یک نمونه از صدها نمونه از فقرهای احکامی و مباحث اعتقادی است.
افرادی که در گروه جهادی بودند، همه دارای تحصیلات حوزوی و دانشگاهی و چند کار را برعهده داشتند. در سه محور کارهایمان را انجام می دادیم، یک محور بحث برنامه برای کودکان و محور بعدی برای بزرگسالان بود اما محور اصلی و اساسی کار کادرسازی و برنامه برای نخبگان فرهنگی آن منطقه بود. به امید خدا چشم انداز اصلی فعالیت در تمام دورانی که می خواهیم به آن منطقه برویم، پرورش نخبگان فرهنگی است و به نوعی برنامه برای کودکان و بزرگسالان در حاشیه این کار قرار می گیرد. چون شاید چند بار بتوانیم طی سال به آن جا برویم، اما نکته اصلی این است که بتوانیم از افراد بومی منطقه کادر سازی کرده و آن ها را پرورش بدهیم و ما با این رویکرد وارد منطقه شده ایم و به یاری خدا کارهایی صورت گرفته است که می خواهیم گزارش آن را در قالب فیلم و عکس خدمت رهبر معظم انقلاب ارسال کنیم.
در بحث اقتصاد مقاومتی، در حال بررسی منطقه هستیم اما یک پتانسیل اصلی که در بخش کرمان به ویژه بخش هایی از جیرفت وجود دارد، تولید مرکبات است که در آن جا هندوانه، گوجه، خیار و این قبیل چیزها تولید می شود. ما گفتیم نیازی نیست این جا فعلاً کار تولید انجام دهیم و باید در ابتدای کار موانعی که وجود دارد را با همکاری مجموعه های مختلف، تا یکی دو سال اول از سر راه برداریم.
اکثر خانم های بومی آن جا لباس محلی که حداقل ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان قیمت دارد، می پوشند، این افراد شاید در ماه درآمد ماهیانه شان ۲۰۰ هزار تومان باشد اما لباسی که می پوشند این قیمت است و این لباس ها را در بازارهای سیستان و یا جاهای دیگر با قیمت ۸۰۰-۹۰۰ هزارتومان هم به فروش می رسد؛ این نمونه ای از صنایع دستی آن منطقه است. اصلی ترین کاری که می توانیم انجام دهیم ، پیگیری کارآفرینی برای بانوان است که برای دوختن این لباس ها تشویق بشوند و هم مسئله بازاریابی و فروش را دنبال کنیم تا صنایع دستی سنتی منطقه شان تقویت بشود. حتی در لباس هایی که همراه خودمان به منطقه بردیم هم دقت کردیم تا فرهنگ سنتی آن ها تحت الشعاع قرار نگیرد واین کار جهادی ما به ضد فرهنگ تبدیل نشود.
فعال سازی ظرفیت اهالی بومی منطقه در اولویت اردوهای جهادی قرار گیرد
اصلی ترین کاری که ما انجام دادیم شناسایی این ظرفیت ها است و پیدا کردن حلقه های واسطه ای از فعالان فرهنگی که یک ذهن چارت بندی شده دارند، بومی های آنجا را می شناسند و به شدت بر موضوعات و نیازهای منطقه تسلط دارند، با این افراد برای فعال سازی ظرفیت شان در ارتباط و در حال شناسایی پتانسیل های منطقه و کادر سازی از میان اهالی بومی هستیم. در زمینه کادر سازی بیش از ۱۰۰ نفر از اهالی روستاهای منطقه را شناسایی کرده و آن ها را در گروه های مختلف دسته بندی می کنیم و بنا داریم در ایام سال حداقل سه مرتبه با این ها جلسه داشته باشیم. یک فعال فرهنگی در آن جا شاید تا سال اول و دوم دبیرستان درس خوانده باشد اما این پتانسیل را خواهد داشت که هم در عرصه فرهنگی و هم در عرصه اقتصادی بتواند به یک فرد فعال در منطقه شان تبدیل بشود.
محمد محسن فخیم جو، گروه جهادی چشمه کوثر: یک سوالی را از خیلی از بچه های جهادی می پرسم و آن سوال این است که نیت شما از رفتن به اردوی جهادی، پرورش معنوی و اخلاقی نیروهای گروهتان است یا کمک به مردم منطقه؟
در حرکت های جهادی معمولا می گوییم که خودمان از نظر معنوی و اخلاقی در رتبه صد هستیم ومی خواهیم برویم در یک منطقه کارهایی را انجام بدهیم، در صورتی که متاسفانه در مواردی شاهدیم در بعضی از گروه ها تعدادی از افراد هنوز به آن درجه از معنویت و اخلاق که باید برسند، نرسیده اند.
پرداختن به مشکلات منطقه نباید ما را از پرورش معنوی نیروهای جهادی غافل کند
برای مثال گروهی مثل گروه حاج عبدالله والی که یک گروه اسوه است و همه آن را می شناسند را می توان مثال زد که هدف اصلی اش مردم منطقه هستند، چون فردی مثل حاج عبدالله والی پشت سر آن هست و نیروهای آن افراد خودساخته ای هستند. نکته این است که ما از پرورش نیروی جهادی مان غافل نشویم. باید برای آینده و تغییر نسل افراد در گروه های جهادی کادرسازی کنیم. این کادر سازی درون گروهی خیلی مهم است. ما در برنامه های گروه جهادی خودمان نیم نگاهی به این مطلب داریم. یکی از گروه های جهادی می گفت که کارهای عمرانی ما از هشت صبح تا نماز ظهر است و بعد از نماز هم جلسات فرهنگی درون گروهی برای اعضا و برون گروهی برای اهالی داریم. پرداختن به مسائل منطقه نباید ما را از وضعیت نیروهای گروه جهادی مان غافل کند. عده ای بحث گزیش برای شرکت افراد در اردوهای جهادی را مطرح می کنند و در برخی موارد شما با فردی مواجه می شوید که اولین اردوی جهادی را می آید. رهبر معظم انقلاب می فرمایند دانشجو مطالبه گر است و اکثر افراد گروه ما دانشجوی بسیجی هستند یعنی در عین مطالبه گری حرف خود را بدون رودربایستی می زنند. در حوزه فعالیت های فرهنگی ما همیشه به بچه ها می گوییم که کار عمرانی و بهداشتی ما هم کار فرهنگی است و این حرف ما هم پیرو فرمایش رهبری است که می گویند شما اگر قرآن هم آموزش ندهید، حضور یک جوان مومن و متدین در یک مجموعه روستایی و در میان مردم، مظهر مجسم آیه قرآن است. یعنی شما در حال ساخت و ساز در پروژه عمرانی هم می توانید کار فرهنگی انجام دهید.
هنوز برخی از مسئولین با فلسفه اردوهای جهادی آشنا نیستند
در مورد اقتصاد مقاومتی نیز تعدادی از مسئولین مناطقی که در آن حاضر می شویم، فلسفه اردوی جهادی را نمی دانند و بعضی از مسئولین به نیروهای جهادی به چشم یک کارگر نگاه می کنند. یک گروه جهادی را سراغ داریم که وقتی دیده بودند صدایشان به جایی نمی رسد، پولهایشان را روی هم گذاشته و برای اردوی جهادی به ایلام رفته بودند و آن جا در یک مدرسه اسکان داشتند که مسئول آموزش و پرورش این ها را از مدرسه بیرون کرده بود. ما حتی در بعضی مناطق هم باید برای اهالی این را جا بیاندازیم که این بچه ها کارگر نیستند و بعضی گمان می کنند که بچه ها در مقابل کار، مزد دریافت می کنند.
همراهی با اهالی از دبستان تا ازدواج در طرح روستای هدف
بسیج پرس: گروه شما در حوزه اشتغال زایی و اقتصاد مقاومتی چه فعالیت شاخصی داشته است؟
محمد محسن فخیم جو، گروه جهادی چشمه کوثر: ما طرحی را به نام روستای هدف نوشته ایم به این معنی که پراکندگی در منطقه فعالیت نداشته باشیم و یک نقطه را به عنوان روستای هدف پیدا کنیم و سال های زیادی را در آن جا حضور داشته باشیم تا بچه های روستا از دبستان تا دانشگاه و ازدواج با گروه جهادی بزرگ شوند. اما گردش ما در کشور یک خیر و برکت داشت و آن هم آشنایی با یک سری از پتانسیل های مناطق کشور بود. امسال وقتی گفتند که به اردوی جهادی خرمشهر برویم تعجب کردیم و گفتیم که مگر خرمشهر هم نیاز به اردوی جهادی دارد، اما امسال ۱۵ پروژه عمرانی در آن جا داشتیم، خانه ای بود که در آن ترکش و پوکه های دوران جنگ بود اما در آن زندگی می کردند، در آن منطقه همه ایثارگر و خانواده شهید هستند. یکی از مسئولین منطقه به ما می گفت بودجه که از تهران می آید تا به خرمشهر برسد مثل یخ آب می شود، در آن منطقه سازمان بنادر حضور دارد و در کنارش آبادان، منطقه آزاد است اما مردم در فقر بسر می برند. در روستای مهرزی نهرهایی وجود دارد که قبلا در آن لنج تردد می کرده است اما الان این کارایی را ندارد اما قابلیت پرورش ماهی و اردک در آن وجود دارد و یا در منطقه بجستان واقع در جنوبی ترین نقطه خراسان رضوی در آنجا باغات انار وسیعی داریم که محصولات آن صادر می شود و همچنین گیاه نعناع داریم که در آن منطقه، شهرک صنعتی هم برای کارآفرینی وجود دارد. در لرستان از سوی یکی از مسئولین به ما پیشنهاد شد که می توانیم ۳ هزار متر زمین برای کارآفرینی و فعالیت های عمرانی در اختیار شما قرار دهیم.
برای تخصیص بودجه از ما گزارش های رنگ و لعاب دار می خواهند
بسیج پرس: گروه های جهادی در فعالیتهایشان تعاملاتی با دستگاه های دولتی و اجرایی دارند و در مواردی از سوی آن ها پشتیانی می شوند، شما هر کدام در گروه هایتان چه تعاملی با مجموعه های مختلف دارید و چه مشکلاتی در این مسیر داشته اید و آیا این رابطه باعث کم رنگ شدن وجهه مردمی بودن گروه های جهادی خواهد شد یا خیر؟ چطور باید این فعالیت های جهادی، کماکان مردمی باقی بماند؟
پاپی نژاد، گروه جهادی سفیران کوثر نور: ما بارها به جلساتی دعوت شده ایم که در آن شرکت نکردیم و در مورد رسانه ها هم از اول شروع کار در سال ۸۶ تا اواسط سال ۹۲ کارهایمان را رسانه ای نکردیم، چون هر قدر که رسانه ای تر می شویم، مانع بر سر راهمان بیشتر می شود. هدف اصلی مان کار و فعالیت بود، هرکجا هم می رویم که بودجه بگیریم، گزارش کاری می خواهند که رنگ و لعاب داشته باشد و ما هم فقط یک کتاب گزارش کار را چاپ کردیم که ارائه می دهیم.
برای اینکه در اردوهای جهادی کارهای خوبی صورت بگیرد و گروه های جهادی منویات رهبر معظم انقلاب را که از جهاد سازندگی انتظار داشتند محقق کنند، باید مسیرمان را اصلاح کنیم. گروه های جهادی باید بر اساس شرایط فرهنگی، جغرافیایی، مکانی و روش های زندگی اهالی، تغییرات مورد نظرشان را در منطقه مورد نظر اجرا کنند و این طور نیست که تا یک چیزی به ذهنشان برسد حتماً این موضوع برای آن منطقه مناسب باشد. به عنوان نمونه در اردوهای جهادی در مناطق مختلف کشور با شرایط آب و هوایی متفاوت به یک شکل و با یک مصالح ساختمان می سازیم و آن وقت صحبت از صرفه جویی در انرژی و اقتصاد مقاومتی هم می کنیم.
در گروه جهادی ما تا سال ۹۰ فقط خواهران فعالیت داشتند. امسال در اردوی جهادی ۱۵۰۰ نفر مخاطب داشتیم که از قشر دانش آموز بودند و به همراه خانواده هایشان جامعه مخاطب زیادی را تشکیل می دادند که به آن ها آموزش های اعتقادی و فرهنگی را ارائه می دادیم. در بررسی هایمان متوجه شدیم که سه سال است جامعه مخاطب ما در این شهر دختران هستند و در حال ارتقای آن ها هستیم اما در قشر پسر هیچ ارتقایی صورت نمی گیرد و با این کار تعادل شهر تغییر می کند که به همین دلیل بخش برادران را راه اندازی کردیم.
ضرورت توجه به نیاز مخاطب در برنامه اردوهای جهادی
باید اقداماتی را که در اردوهای جهادی انجام می دهیم براساس نیازهای مخاطب باشد و برای نتیجه بخش بودن آن باید یک چارت و فکر اساسی را برای اردوهای جهادی تدوین کنیم. عدم توجه به مسائل بومی منطقه، توجه گروه جهادی به روستاها و غافل شدن از شهرها از جمله مشکلات گروه های جهادی است.آن هایی که برای فعالیت های آموزشی به اردوهای جهادی اعزام می شوند باید از قبل آموزش داده و با گزینش انتخاب شوند. افرادی که به اردوهای جهادی اعزام می شوند باید احترام مسئولین منطقه را داشته باشنداما متاسفانه برخی از افرادی که از تهران عازم می شوند فکر می کنند که فرماندار منطقه باید در خدمت افراد جهادی باشد و ما نباید نگاهمان از بالا باشد. امسال در اردوی جهادی که به خرمشهر رفتیم، بسیج سازندگی سپاه تهران در حد توانش به ما کمک های لازم را کرد اما به غیر از شورای شهر، فرمانداری و آموزش و پرورش خرمشهر، کمکی از نهادها و مجموعه های دیگر به نشد. گروه جهادی سفیران کوثر نور از سال ۸۷ تا کنون فقط ۵۰۰ هزار تومان از مسئولین محلی کمک دریافت کرده و مابقی هزینه ها را توسط خیرین تامین کردیم.
برخی از مسئولین به فعالیت های فرهنگی هم نگاه حزبی دارند
اسماعیلی، گروه جهادی عمار: وهابیت به دلیل فقری که در منطقه وجود دارد با فعالیت هایشان به دنبال تغییر بافت مذهبی شهر هستند. سیاسی کاری شدید مسئولین منطقه به ویژه در دولت یازدهم از جمله مشکلات دیگر است به گونه ای که فعالیت های فرهنگی بر اساس نگاه حزبی صورت می گیرد. البته در این اردوی جهادی سپاه زهکلوت، امام جمعه، بخشداری و فرمانداری منطقه همکاری های خیلی خوبی با ما داشتند.
بودجه گروه های جهادی باید افزایش یابد و این باعث کمرنگ شدن وجه مردمی بودن گروه های جهادی نخواهد شد اما بودجه را باید به گروه های جهادی که برنامه و کارآمدی لازم را دارند تعلق بدهند نه به گروه هایی که بعضاً اقدامات بی هدف و غیر ضروری را در اردوهای جهادی انجام می دهند. افرادی در گروه های جهادی هستند که بعضاً در برخورد با مشکلات منطقه دچار جو زدگی هستند البته اگر این مسئله به دغدغه مندی تبدیل شود نکته مطلوبی است.
تداوم ارتباط با اهالی و رصد منطقه بعد از برگزاری اردوی جهادی
گروه های جهادی که از تهران به مناطق اعزام می شوند باید در پایان اردوی جهادی شان از شهر تهران، آن منطقه را رصد کنند، چرا که عدم رعایت این مسئله موجب می شود که فعالیت هایشان اثرگذاری مطلوب را نداشته باشد به عنوان مثال در اردوی جهادی اخیرمان فردی به عنوان مشاور همراه ما حضور داشت که ایشان بعد از برگزاری اردو از طریق تلفن به مشاوره های خودش به اهالی در زمینه های تحصیلی، ازدواج و غیره ادامه می دهد.
محمد محسن فخیم جو، گروه جهادی چشمه کوثر: گروه های جهادی که به منطقه اعزام می شوند باید با احترام با مسئولین برخورد کنند البته نمی شود که مسئولین هم پای کار نیایند و در عین حال باید درباره مشکلات منطقه از مسئولین مطالبه هم داشته باشیم. یکی از موضوعات اردوهای جهادی این است که در مناطقی از کشور ، مسئولین از حضور گروه های جهادی اشباع شده اند. اما به عنوان نمونه در اردوی جهادی که به لرستان رفتیم با استقبال زیادی از جانب مسئولین و مردم رو به رو شدیم و یکی از اهداف اردوهای جهادی هم انتقال انرژی و روحیه خودباوری به مسئولین و مردم منطقه است. وقتی گروه های جهادی از تهران اعزام می شوند اگر از سپاه تهران به صورت تلفنی پیگیری و با منطقه مربوطه هماهنگی های لازم انجام شود به مراتب تاثیرش بیشتر از یک معرفی نامه و یا یک نامه اداری است. یکی از ثمرات برگزاری اردوهای متمرکز این است که از تهران با منطقه هماهنگی های لازم برای پیشبرد کارها صورت بگیرد.
موضوع روستای هدف در اردوهای جهادی این است که چندین سال به یک منطقه برویم و ارتباطمان با آن جا قطع نشود و در طول سال با آن ها در ارتباط باشیم. همچنین برگزاری اردوهای متمرکز می تواند تاثیرات زیادی در مناطق مورد هدف فعالیت های جهادی داشته باشد. نکته دیگر این که بسیج سازندگی نواحی، حوزه و پایگاه های بسیج تا حدودی ضعیف شده اند و فقط اسمشان در چارت ها قرار گرفته شده است. پیشنهاد می کنم که یک برنامه ریزی بلند مدت برای گروه های جهادی انجام شود به گونه ای که بتوانیم از این برنامه به مدت ۵۰ سال استفاده کنیم که با اجرای این طرح از خیلی موازی کاری ها و پراکنده کاری ها جلوگیری خواهد شد.
رسانه ها نقشی تعیین کننده در ترویج فرهنگ جهادی دارند
بسیج پرس: به عنوان سوال پایانی چه مطالبه ای از رسانه ها برای تعامل با گروه های جهادی و انعکاس فعالیت هایشان دارید؟
اسماعیلی، گروه جهادی عمار : هر کاری آفت های خاص خودش را دارد و اگر بخواهیم یک سری اقدامات را بیش از حد رسانه ای کنیم، خلوص آن کمتر می شود اما اگر در این حد بیان شود که چه کارهایی صورت گرفته است این کار هم موجب قوت قلب برای افرادی است که در این زمینه قصد فعالیت دارند و هم مسئولین بیشتر به موضوع توجه می کنند.
پاپی نژاد، گروه جهادی سفیران کوثر نور: از رسانه ها انتظار داریم که تفاوتی بین گروه های جهادی قائل نشوند. فقط می خواهیم با انعکاس فعالیت گروه های جهادی از طریق رسانه ها، مردم با فرهنگ جهادی آشنا شوند چون هنوز در بین مردم عده ای باورشان نمی شود که کسی بدون دریافت پول کاری را انجام دهد. مخاطبین می توانند جهت اطلاع بیشتر از اقدامات و فعالیت های گروه جهادی سفیران کوثر و ارتباط با ما به سایت jahadisafiran.ir مراجعه نمایند.
محمد محسن فخیم جو، گروه جهادی چشمه کوثر: رهبرمعظم انقلاب نقل به مضمون فرموده اند که من از دولت نهم راضی هستم اما گلایه دارم که کارهایی که می کنند را به مردم نمی گویند. هنوز موضوع اردوهای جهادی ناشناخته است اما راهیان نور را همه می شناسند، عده ای از مردم نمی دانند که هدف از اردوهای جهادی چه چیزی است و رسانه ها می توانند نقش موثری در ترویج فرهنگ اردوهای جهادی داشته باشند. علاقه مندان جهت اطلاع بیشتر از فعالیت های گروه جهادی سفیران چشمه کوثر می توانند به نشانی اینترنتی cheshmekosar.ir مراجعه کنند.
تکنه جانشین سازمان بسیج سازندگی سپاه تهران: از خبرگزاری بسیج پرس برای برگزاری این نشست تشکر می کنیم و امیدوارم این سلسله جلسات ادامه پیدا کند و گروه های جهادی دغدغه هایشان را بیان کنند. هدف از حضور گروه های جهادی در این نشست دیده شدن منطقه و ظرفیت های گروه های جهادی است. در پایان نشست باز هم به فرمایش رهبر معظم انقلاب در ۳۱ شهریور ۸۹ اشاره می کنم که می فرمایند حضور یک جوان مومن، متدین و متشرع در یک مجموعه روستایی خود مظهر مجسم آیه قرآن است.
۴۸ : ۰۹
سلام
جایگاه شیوه جهادی در قوانین مملکت وجود ندارد.
قانون برنامه بودجه – نظام فنی اجرایی – قانون مناقصات …… توسط غربزده ها نسخه برداری شده است .
امید است مجلس انقلابی این قوانین را تغییر دهد. ان شاءالله