دعاى روز بیست ونهم ماه مبارک رمضان
بسم الله الرحمن الرحیم
اللهمّ غَشّنی بالرّحْمَهِ وارْزُقْنی فیهِ التّوفیقِ والعِصْمَهِ وطَهّرْ قلْبی من غَیاهِبِ التُّهْمَهِ یا رحیماً بِعبادِهِ المؤمِنین.
خدایا بپوشان در آن با مهر ورحمت وروزى کن مرا در آن توفیق وخوددارى وپاک کن دلم را از تیرگیها وگرفتگى هاى تهمت اى مهربان به بندگان با ایمان خود.
رحمت فراگیر(اللهم غشنی فیه بالرحمه)
غشنی اشاره به غوطه ور شدن و فرو رفتن در رحمت الهی است.وشاید بتوان این رحمت را لطف واحسان نامید که فراگیر و محیط به تمام موجودات است. واین را می گویند:”رحمت رحمانیه” اما خداوند رحمتی هم خاص دارد که می توان آن را مهر و دوستی نامید و باید گفت :مخصوص گروهی از بندگان ممتاز و استثنایی حق متعال است.وبه این رحمت، “رحمت رحیمیه ” می گویند.ما در این فراز از دعا طالب رحمت رحیمیه ومهر الهی هستیم. توفیق در لغت سوق دادن و فراهم شدن اسباب به سوی مطلوب و خیر است.یعنی وقتی می خواهیم کار خیری انجام دهیم یا در برابر عمل نیک قرار میگیریم ،وسایل و اسباب کار فراهم شود و ما را به انجام عمل شایسته،وادارد.توفیق حقیقی کست رضایت الهی است.حضرت جواد(ع) فرمودند : مومن به سه چیز نیازمند است.توفیق از جانب خدا،موعظه کننده ای از درون نفس خودش ،و پذیرش نصیحت و خیر خواهی از کسی که خیر مومن را می خواهد.(بحار الانوار ج ۷۵ ص۶۵)
ظلمت اتهام (غیاهب التهمه)
غیاهب جمع غیهب به معنای ظلمت و تاریکی است . در این فراز از دعا بحث از تهمت است. در روایات امده است که خداوند خطاب به موسی (ع) فرمودند : دشمن ترین خلق من ،پیش من کسی است که به من تهمت زند. موسی گفت :چه کسی به تو تهمت می زند؟ فرمود :کسی که برای او و به مصلحت او اموری را تقدیر نموده ام و او گمان می کند اگر چنین نبود، بهتر بود،و راضی به تقدیر من نیست. این در مورد تهمت به پروردگار بود.اما گاهی تهمت به خلق و بندگان خدا است. در روایت آمده است که هر کس به برادر (خواهر)مومن خود تهمت بزند،مورد لعنت است و در روز قیامت او را بر تلی وارتفاعی از آتش نگاه می دارند و به او می گویند: ثابت کن آن چه را که گفتی !!(بحارالانوار ج۷۵ص۱۹۴)
…تدبر در قرآن (جزءبیست و نهم)
این جزء آیات خطاب به مومنین ندارد.
إِنَّ نَاشِئَهَ اللَّیْلِ هِیَ أَشَدُّ وَطْئًا وَأَقْوَمُ قِیلًا (مزمل/۶)إِنَّ لَکَ فِی النَّهَارِ سَبْحًا طَوِیلًا(مزمل /۷)
بی تردید عبادت [ی که در دل] شب [انجام می گیرد] محکم تر و پایدارتر و گفتار در آن استوارتر و درست تر است(۶)تو را در روز [برای مشاغل فراوان معنوی و هدایت مردم و حل مشکلات نیازمندان،] رفت و آمدی طولانی است [پس ساعات شب برای عبادت فرصتی بهتر است.[(۷)
امام علی (ع)فرمودند :شب زنده داری مایه تندرستی و خشنودی پروردگار عزیز و قرار گرفتن در معرض رحمت او وپیروی از اخلاق پیامبران است .(بحارالانوارج۸۷ص۱۴۳) امام صادق(ع) نیز فرمودند :نماز شب چهره را سفید و نورانی و انسان را خوش بو می کند و روزی می آورد.(علل الشرایع ص۳۶۳) ازامام سجاد (ع) سوال شد چرا شب زنده داران ازهمه مردم خوش سیما ترند؟ حضرت فرمود: چون با خدا خلوت می کنند و خدا نیز جامه ای از نور بر انان می پوشاند.(همان ص۳۶۶)
منابع : سایت تبیان/ پیام رستگاران ؛علی ثقفی/پایگاه تخصص ترجمه قران کریم /آیه های زندگی؛حسین اسکندری